Announcement

Collapse
No announcement yet.

Agresivno ponašanje je poziv upomoć!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Agresivno ponašanje je poziv upomoć!!!

    Samopoštovanje    i  agresija 

                  
      
                                                
              KAKAV SAM JA?                         
              poimanje sebe                             
                        ↓                                                
       osjećaj vlastite vrijednosti                   
            (eng. self respect)                       


    KOLIKA JE MOJA VRIJEDNOST?
    vrednovanje sebe

    samopouzdanje
    (eng. self confidence)
    OBITELJ KAO PRIMARNI IZVOR SAMOPOŠTOVANJA 
     
    Temelj ove veoma važne čovjekove osobine često bude izgrađen ili uništen u
           djetinjstvu. Tu nastaju korijeni njegove ljubavi pema sebi.
    Određeni su odnosom s ljudima koji su bili u bliskom kontaktu s djetetom od najranije dobi. Taj utjecaj je mogao biti pozitivan i ohrabrujući, ili negativan i odbacujući.
     
    Svatko tko je osjetio fizičku i emocionalnu sklonost, odobravanje, ohrabrivanje i poticaj, imat će visoko razvijeno samopoštovanje, za razliku od onih koji su iskusili
          nedostatak ljubavi i poticaja, oštro prekoravanje i ismijavanje, fizičko zlostavljanje, ili su pak bili izloženi dugotrajnoj iscrpljujućoj šutnji, ili nerealnim očekivanjima.  
    Samopoštovanje igra važnu ulogu u napretku i uspjehu u životu svakog ljudskog bića.
     
    Ono utječe na uspjeh u školi, ali i na odnos prema drugima, pozitivan ili loš.
    Dijete koje voli sebe 
     
    svjesno je da posjeduje određene kvalitete, koje i drugi poštuju
     
    zadovoljno je i zato je njegovo ponašanje razumno i mirno
     
    nema potrebe za nastupima gnjeva i agresivnosti da bi zadobilo pažnju
     
    takvo dijete vrednuje sebe i drži do sebe, pa su male šanse da uradi nešto što će ga poniziti
     
    teško će ga društvo natjerati da učini nešto loše
     
    ono ima povjerenja u svoje sposobnosti, pa će uložiti više truda u postizanju viših ciljeva
     
    u stanju je dati inicijativu za nove stvari i uključiti se u razne aktivnosti
    Dijete s nedostatkom smopoštovanja  
    teško se pridržava vlastitih principa, lakše podliježe negativnim utjecajima
     
    pogledi i mišljenja drugih imaju za njega veliko značenje
     
    ima veće šanse da bude uvučeno u loše društvo
     
    neuspjeh doživljava kao nešto što je zaslužilo
     
    ovakvo prepuštanje porazu priprema ga za buduće neuspjehe i lišava ga želje da uspije u životu
     
    nema nikakvu inicijativu
     
    pati od negativnih emocija, kao što su bijes, zavist, razočarenje  i sl.
     
    spoznaja o sposobnosti i uspješnosti je odsutna, a ljubomora na tuđe uspjehe postaje prirodna, svakodnevna reakcija
     
    često je bijesno na sebe, ili čak na one osobe koje drži odgovornim za svoj neuspjeh (obično roditelji i bliski članovi obitelji).
    Pokazatelji visokog stupnja samopoštovanja djeteta: 
    neovisnost, otvorenost, spontanost, prilagodljivost, otvorenost i direktnost komunikacije, prihvaćanje sebe i drugih, emocionalna zrelost, poticanje sebe i drugih, neuspjesi kao poticaji za daljnji razvoj, slobodno izražavanje osjećaja...
     
      
        Osoba s visokim stupnjem samopoštovanja voli sebe, misli o sebi dobro, spremna je suočiti se s problemom i spremna je raditi na sebi-mijenjati se. Ona nema potrebu za ispoljavanjem neprilagođe- nih oblika ponašanja, npr. agresije, ni za manipulacijom drugima.
    Pokazatelji nedovoljnog samopoštovanja: 
     
     
    iznimna ovisnost, pesimističnost, strah od novih situacija i izazova,
         usamljenost, izoliranost, osjećaj krivnje  nakon ugodnih i neugodnih
         iskustava, strah od pogrešaka i neuspjeha, odbacivanje sebe, posesivnost prema drugima, osjetljivost na kritiku, stalan osjećaj da  su nesretni,
         okrivljavanje  drugih za svoje neuspjehe, sklonost brigama i tjeskobi, 
         neodlučnost, perfekcionističnost, stalno dokazivanje….
    Pokazatelji osrednjeg samopoštovanja: 
    ovisnost, traženje odobravanja, opreznost, nepoduzetnost, sumnja u
         svoje sposobnosti, poricanje postojanja problema, agresivnost ili
         pasivnost, uspoređivanje sebe s drugima, prisutnost osjećaja
         ljubomore na tuđi uspjeh i imovinu, izražavanje samo nekih
         osjećaja,stalno nezadovoljstvo, nedovoljna samostalnost…
       
         
        Osobe s osrednjim i nedovoljnim samopoštovanjem same pridonose
        postojanju problema na svim područjima svoga djelovanja. One
        bježe od problema, od bliskosti s drugim ljudima, pretjerano su
        ambiciozni i stalno nezadovoljni. Skloni su manipuliranju s drugim
        ljudima i iskazivanju agresije, verbalne ili fizičke.
     
    Gdje griješimo? 
    Uvjetujemo ljubav!
     
    Uspoređujemo dijete s nekim XY!
     
    Koristimo TI- poruke!
     
    Postavljamo im nerealne i visoke zahtjeve!
     
    Želimo da žive naše neostvarene želje !
     
    Koristimo zaštitne načine komuniciranja:- projekciju
                                                                         - introjekciju 
                                                                         - regulatore distance 
    Što bi trebali? 
    Poštivati sve  aspekte djetetovog bivstvovanja!: 
    fizičko biće
     
    emocionalno biće
     
    intelektualno biće                                            
     
    kreativno biće
     
    biheviorističko biće
     
    socijalno biće
    Kako povećati samopouzdanje djeteta? 
    Unutarnje samopouzdanje (vrijedim jer postojim) 
    pružati bezuvjetnu ljubav djetetu
    slušati dijete
    obratiti pažnju na emocije
    pomoći djeteteu da upozna sebe
    često ga pohvaljivati (pohvala: kkonkretna, uočiti napor i proizvod, ne prtjerivati, pokazati osjećaje)
    kritizirati postupke na pravi način (opisati ponašanje kojim nismo zadovoljni, dati objašnjanje zašto nismo zadovoljni, reći što očekujemo)
    učiti dijete optimizmu
     
                                 
    Vanjsko samopouzdanje (odnosi se na naše sposobnosti, na ono što možemo postići) 
     
    omogućiti djetetu osjećaj uspjeha
    naučiti dijete da se uspoređuje sa sobom
    vrednovati različita znanja i vještine (model višestrukih inteligencija)
    opasnost uspjeha
    naučiti se suočiti s neuspjehom
    razvijati socijalne vještine
    poticati asertivno ponašanje
    AGRESIVNOST 
    “ Ionako sam loš. Zašto se ne bih tako i ponašao?”
    “ Nitko me ne voli! Neću ni ja njih!”
    “Ništa mi ne uspijeva. Baš sam glup i nesposoban!”… 
    Stalno ljuta i nezadovoljna osoba bit će sklona agresivnim oblicima ponašanja (verbalnim ili neverbalnim), direktnoj, a još češće indirektnoj agresiji.
     
    S obzirom da su kukavice, tražit će žrtve sebi sličnih osobina. Osjećat će se jako i snažno fizički i emocionalno. Napokon će biti „zadovoljni“ sobom.
    Što je agresija? 
    Definicije: 
    ” Čin kojemu je cilj  nanošenje štete nekom organizmu ili supstitutu organima”, (Dollard, Miller, Doob)
    ” Ponašanje koje rezultira osobnim povredama i fizičkom uništavanju”, (Bandura)
     
    ” Agresija je svaka reakcija izvedena s namjerom da se drugome nanese šteta bilo koje vrste, bez obzira da li će ona biti do kraja izvršena”, ( Žužul)
     
        
    Što razlikuje definicije? 
    Spremnost autora da prizna postojanje NAMJERE u izvršenju
     
         verbalne ili fizičke agresije ( Bandura, Žužul, Berković). 
    Nezgoda nije namjera!
    Agresija i agresivnost se često koriste kao sinonimi. 
    Agresivnost je složena pojava i stanje koje se emocionalno i akcijski, manifestira kao nagon, srdžba, ljutnja, neprijateljstvo, posezanje i napadanje na osobu, objekt, teritorij, skupinu i šire.
     
    Ona je biopsihološko svojstvo osnovano na instinktu samoodržanja i težnji k afirmaciji ličnosti. Očituje se u činima napadanja na sve što sprječava, ili bi moglo spriječiti zadovoljenje životnih potreba, ali i okrnjiti društveni ugled, uspjeh, slobodu akcije, itd.
     
    Agresija je usmjerena na vrlo bliske osobe ili na njihove zamjene, kada nam osoba nije pri ruci, ili kada bi posljedice agresije bile previše “nezgodne” za vršioca agresije. Što je model bliži promatraču, utjecaj će biti veći.
    Izvori agresivnog ponašanja 
    u obitelji (odnosi među članovima obitelji)
    u djetetu (slika o sebi)
    mentalni ili fizički nedostatak ( kompenzacija)
    u školi
    izvan obitelji i škole
    Agresija kao naučeno ponašanje  
     
    Agresija kao jedan od naučenih oblika ponašanja po Zillmanu (1979, prema Žužul,1989) se usvaja na tri načina: 
    instrumentalnim učenjem (donosi nagradu)
     
    učenjem podražaja koji se odnose na agresiju
     
    socijalnim učenjem
     
    Socijalno učenje je najznačajnije. Albert Bandura (1965, prema Žužul,1989), smatra da je agresija ispoljavanje naučenog ponašanja, bez predhodnih emocionalnih promjena. Promatranje ponašanja neke druge osobe dovest će do pojavljivanja tog istog ponašanja kod promatrača, ako je nagrađeno, odnosno do redukcije ao je kažnjeno.
    Ako se agresivno ponašanje uči tada... 
    Možemo naučiti tehnike za redukciju istog (mehanizme inhibicije): 
    učimo neagresivne oblike ponašanja
    razvijajmo empatiju
    razvijamo altruizam
    učimo asertivno ponašanje
    učimo socijalne vještine
    razvijamo prosocijalno ponašanje
    Kako raditi s agresivnom djecom? 
    KORISTITI: 
    tehnike izražavanja i kreativnog oblikovanja
    vježbe percepcije
    vježbe samokontrole i ustrajnosti
    vježbe uživljavanja i iskazivanja osjećaja
    igra uloga
    vježbe šetnja
    vježbe opuštanja
    komunikacijske i kontaktne igre
    razvijanje socijalnh vještina
    ja-poruke
    redovite povratne informacije
    Agresivno dijete – kako ga prepoznati? 
    KOGNITIVNE ZNAČAJKE ( spoznajna prerada znakova)
         - osjetljivost na znakove neprijateljstva i na nagle kretnje 
    AFEKTIVNE ZNAČAJKE (emocija kao spona uzroka i posljedica; agresije)
        - ljutnja, bijes, pomanjkanje empatije 
    SUVREMENE ZNAČAJKE
        - dosada, potreba za izazovima, ispraznost, osjećaj ništavila, unutarnje nezadovoljstvo, nenalaženje osjećaja vlastite vrijednosti 
     
    Kako prepoznati žrtvu?...Tko je žrtva? 
    slabije dijete, nesklono svađama, često i primjerni učenici 
    djeca koja služe kao objekt objekt na kojeg se okomljuju drugi izrugivanjem i obezvrjeđivanjem
    djeca iz subkulturnih sredina
    djeca koja stoje uvijek po strani, kao da ih nema
    hendikepirana djeca
     
     
    PROVOKATIVNE  ŽRTVE
    spoj 
                              ANKSIOZNE   Ž.                           AGRESIVNE Ž. 
    Agresivnost učitelja upućena učeniku ??? 
    vrijeđanje
    prijetnje
    izrugivanje
    ignoriranje
    podcjenjivanje djetetovih sposobnosti
    iskazivanje bijesa
    etiketiranje
    prisiljavanje na aktivnosti koje služe kao kazna ( ispisivanje str. Izjavama tipa “Nisam bio dobar”)
    prozivanje pogrdnim imenima...
    fizička agresija( štipanje, čupanje, povlačenje za uši....)......
    A učenika prema učitelju??? 
    VERBALNA                                          
    psovke                                                                              
    prijetnje                                                                          - reakcija na agresivnost učitelja
    izrugivanje                                                                      - doživljaj kazne kao osvete
    optuživanje                      opravdano?                                                - različite frustracije
                                                                                                   - kumuliranje problema kod učenika                                                                                              
    FIZIČKA AGRESIJA                                        - reakcija na pretjerane i učestale
    ozljeđivanje                                                                      primjeddbe učitelja......
    ranjavanje
    ubojstva....
    Kako smanjiti agresivnost u školi? 
    intervencijskim programom u školi 
     
                  
                na nivou škole                     u  razredu                  individualni  pristup
           -roditeljski sastanci u           -igra uloga                 - sva mašta i kreativnost
            prisutnosti djece                 - suradničko učenje       učitelja i pomoć rodi-
           - veći br. dežurnih nast.       - sastanci...                    telja
           - osoba za pomoć...
                   
     
    PODSJETIMO SE!!! 
    Pomozimo djetetu u izgradnji samopoštovanja i dobre slike o sebi!
     
    Umjesto da budemo izvor kritike i negativne procjene, dajmo djetetu ohrabrenje i pomoć.
     
    Dijete koje se osjeća voljeno i snažno puno lakše će mijenjati navike i držati se pravila, jer osjeća da može postići ono što  zacrta.
     
    Budimo mu podrška!
     
    Ne koristimo vikanje, sarkazam, unošenje u lice i izgovaranje ružnih riječi kao odgojne metode!
     
    Ne gubimo kontrolu, pokažimo djetetu kvalitetnije oblike rješavanja problema.
     
    Ne kritizirajmo djetetov izgled!
     
    Ne vrijeđajmo ga!
     
    Ne uspoređujmo ga s drugim osobama (naročito ako su uspješnije)!
     
    Pokažimo mu da ga volimo bezuvjetno!
    Pokažimo mu da vjerujemo u njega i njegove odluke!
     
    Naučimo ga da i neuspjeh može biti poticaj za daljni rad i razvoj.
     
    Razvijajmo komunikaciju s djetetom.
     
    Budimo otvoreni za razgovor i pažljivi slušatelji.
     
    Imajmo na umu: 
    Čak i u krugu obitelji gdje bi dijete trebalo imati sigurnost i zaštitu, susreće nasilje.
     
    Agresivnost (verbalna ili fizička) je jedan mogući set ponašanja koje koristimo kada smo ljuti, a usmjeren je na izazivanje štete, osvetu ili općenito na nanošenje boli.
     
    Nesigurno dijete je sklono agresivnim oblicima ponašanja.
     
    Agresija je povezana s nasiljem, kriminalom, zlostavljanjem u obitelji, razvodom braka, nesređenim međuljudskim odnosima, lošijim obavljanjem posla, lošijim zdravljem, emocionalnim poremećajima itd.
     
    Što je dijete (čovjek) samopouzdanije, to će ga manje pogađati kritike ili odbacivanje drugih ljudi. Manje će se osjećati povrijeđeno, manje biti ljuto. Samopouzdana osoba znat će  prihvatiti iazov i teže će biti sklona neprihvatljivim oblicima ponašanja.
     
    ZAPAMTIMO ! 
    AGRESIJA 
    je poziv u pomoć!!!!

    izvor:
    http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a



    i Dobra knjiga: u kojoj je razloženo da agresivnost proizlazi iz straha!!!
    Naslov Agresivno ponašanje : psihologijska analiza / Miomir Žužul
    Zagreb, RZ RK SSOH, 1989

  • #2
    Re: Agresivno ponašanje je poziv upomoć!!!

    jako dobro napisano
    ..:: Just say to yourself... how bad do I want this? Am I working harder then the person who will be standing next to me? ::..

    Comment


    • #3
      Re: Agresivno ponašanje je poziv upomoć!!!

      Izvrsno!!! Samo ne volim Miomira Žužula nikako
      Our greatest glory is not in never failing, but in rising up every time we fail.

      Comment


      • #4
        Re: Agresivno ponašanje je poziv upomoć!!!

        ja preporučan kao šta je napisano vježbe opuštanja...na karateu bi poslje svakog treninga odvojili neko vrijeme za opuštanje tjela i uma.nakon takvog pražnjenja kao trening i onda opuštanja osjećaš se smiren,sretan,bez ijednog problema.baš mi fale takve stvari,pogotovo zbog stresa kojeg život donosi.
        ..:: Just say to yourself... how bad do I want this? Am I working harder then the person who will be standing next to me? ::..

        Comment

        Working...
        X